Ekonomi

‘Kira artış talepleri devam ederse verimsiz mağazalar kapanacak’

Organize perakendede cazip indirim kampanyalarına rağmen Kasım ayında da talep beklentilerin altında kaldı. Eylül ayında başlayan talep yavaşlaması Kasım ayında da devam etti. Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) üyeleri arasında Kasım ayı anketinin sonuçları kamuoyuyla paylaşıldı.

Anketi değerlendiren BMD Lideri Sinan Öncel, birçok markanın kasım ayı satışlarının beklentilerin altında gerçekleştiğini söyledi. Öncel şöyle devam etti: “2023 yılında 2022 yılına göre adet satışlarında artış var. Fiyata bağlı ciro artışları Eylül ayından itibaren baz etkisi nedeniyle azalıyor.

Eylül ve ekim aylarında adet satışlarında yaşanan ciddi düşüşün ardından geçtiğimiz kasım ayına indirim kampanyalarıyla umutluyduk. Sonuç tam olarak beklediğimiz gibi olmadı. Kasım ayında üyelerimizin yüzde 61’inin adet satışları artarken yüzde 39’u azaldı. Ankete katılan üyelerimizin yüzde 12’sinin satışlarında yüzde 40’ın üzerinde artış görüldü.

Ancak cazip indirimlerin sunulduğu bir ayda markalarımızın yüzde 39’unun satışlarının azalması talepte daralmaya işaret ediyor. Öte yandan Kasım ayı, kasım ayının etkisiyle yabancılara satışların ciddi oranda düştüğü bir ay oldu. Kasım ayında üyelerimizin yabancılara satışlarının yüzde 41’i artarken, yüzde 59’unun satışları azaldı.

Gıda hariç perakendede talep beklentilerin altında kalsa da markalarımız Kasım ayında indirim kampanyalarıyla enflasyonla mücadeleye değerli katkı sağladı.

Geçtiğimiz ay TÜFE yüzde 3,28 oranında artarken, giyim ve ayakkabı grubunda fiyatlar yüzde 0,31 oranında geriledi. Pek çok firmamız farklı oranlarda da olsa indirim sunmaya devam ediyor. Dolayısıyla Aralık ayında özellikle giyim ve ayakkabı grubunda fiyatların düşeceğini veya çok sınırlı bir artış olacağını söyleyebiliriz” dedi.

Fahiş kira artışları etkiliyor

Organize perakendenin güncel sorunlarına da değinen Sinan Öncel, yasal düzenlemelere rağmen şeffaflığın sağlanamadığı fahiş kira artışları ve genel giderlerin öncelikli iki sorun olduğunu belirtti. BMD üyelerinin yüzde 87’sinin fahiş kira artışı taleplerinden şikayetçi olduğuna dikkat çeken Öncel, şöyle konuştu: “Organize perakende departmanı için en önemli maliyet kalemini kira oluşturuyor.

Uzatılmasının 10. yılını dolduran sözleşmelerde 6-7 kata varan kira artışı talepleriyle karşılaşıyoruz. Ancak topyekun enflasyonla mücadele için öncelikle kira dahil tüm maliyetlerdeki artışı dizginlememiz gerekiyor. Piyasa gerçekleriyle örtüşmeyen kira artışı talepleri devam ederse yılbaşından sonra verimsiz mağazaların kapanması gibi bir durumla karşı karşıya kalabiliriz.

Öte yandan birçok AVM’de yasal düzenlemelere rağmen ortak alan ve elektrik maliyetlerine ilişkin şeffaf olmayan uygulamalar halen devam ediyor. “AVM yönetimlerinden doğru genel tüketim raporu alamayan üyelerimizden her ay çok sayıda şikayet alıyoruz.”

2024’ü turistler belirleyecek

Sinan Öncel, organize perakendenin 2024 yılındaki performansını kira ve işçilik maliyetleri, tüketicilerin satın alma gücü ve turistik alışverişler gibi maliyet artışlarının belirleyeceğini kaydetti.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu